Creditcards vergelijken

Grote creditcardmerken starten met 'click to pay'

Enkele Amerikaanse webshops voeren deze week een nieuwe betaalmogelijkheid in voor creditcards: click to pay.

Click to pay betekent dat je bij het bestellen van een product in een webwinkel of app één gezamenlijke betaalknop krijgt te zien voor alle grote creditcardmerken: Visa, Mastercard, American Express en Discover.

Iemand die met een creditcard wil betalen hoeft niet meer te zoeken naar het creditcardlogo of in te loggen met zijn account.

"Werkt sneller voor consumenten én winkeliers"

Volgens Mastercard, de creditcardmaatschappij die het nieuws bekendmaakt, wordt online betalen daarmee simpeler en overzichtelijker en werkt het 'uitchecken' bij een webshop zo sneller.

Click to pay is vooral ook makkelijker voor de winkeliers. Zij hoeven nog maar één creditcardbetaalmethode aan te bieden op hun website en verliezen daardoor minder klanten die hun creditcardmerk niet snel genoeg kunnen vinden en daarom de site verlaten.

De creditcardmerken hebben hiervoor samen een nieuwe standaard ontwikkeld: SRC (Secure Remote Commerce). Ook klantgegevens kunnen hiermee beter worden beveiligd, zegt Mastercard.

De nieuwe betaaloptie wordt al aangeboden in een klein aantal Amerikaanse webshops, waaronder tickets.com. Naar verwachting wordt de standaard volgend jaar overal in de VS ingevoerd.

Het is niet bekend of click to pay ook naar Europa komt. Dat zal afhangen van het succes in Amerika.

(door Ton Hermans, Creditcardvergelijking, 22 oktober 2019; Bron: Mastercard)