Creditcards vergelijken

Hoe krijg je een met een creditcard betaalde hotelreservering terug?

José Mast

27/03/2020

Bij het boeken van een hotel is een creditcard vaak verplicht. Maar wist je dat je er zelf ook voordeel bij hebt om met een creditcard te betalen? In sommige gevallen kun je hiermee de kosten van de reservering terugkrijgen als de overnachting niet doorgaat. Dat kan alleen als je aan alle voorwaarden voldoet.

Betalen met een creditcard heeft als groot voordeel dat je de betaling kunt terugdraaien als een bedrijf zijn belofte niet nakomt. Bij Mastercard en Visa heet dat de Aflevergarantie. American Express spreekt van Geld-Terug-Garantie. Bij een overschrijving via de bank, bijvoorbeeld met iDeal, heb je zo’n garantie nooit.

Hotel reserveren

Ook voor hotelreserveringen kun je deze garantie gebruiken. Als het hotel failliet gaat bijvoorbeeld, krijg je je geld terug. Ook als je annuleert en het hotel geeft de kosten niet terug, kun je er veel aan hebben. Daarvoor gelden wel een paar strikte eisen.

1. Je hebt de hotelreservering volgens de voorwaarden van de overeenkomst geannuleerd. Bij sommige tarieven is dat 24 uur van tevoren, maar langer komt ook voor. Sommige hotelreserveringen kun je helemaal niet kosteloos annuleren. Dan kun je ook geen aanspraak maken op de garantie van je creditcard.

2. Het hotel maakt de kosten niet naar je over, ook niet nadat je hierom hebt verzocht en hebt geklaagd over het uitblijven van de betaling.

3. Je hebt bewijzen dat je de reservering hebt betaald, dat je volgens de regels hebt geannuleerd en dat het hotel weigert om het bedrag terug te betalen.

Voldoe je aan deze voorwaarden? Dan kun je een claim indienen bij je creditcardmaatschappij. ICS-cards (uitgever van creditcards van Mastercard en Visa) heeft hiervoor een speciaal formulier op de website staan. Dit moet je invullen en samen met de bewijsstukken opsturen.

American Express vraagt je om te bellen met Chubb (010 289 3545), het bedrijf dat voor hen claims afhandelt.

Krijg ik nu geld terug?

De creditcardmaatschappij gaat eerst na of het terecht is dat je je geld terugvraagt. Daarom zijn de bewijsstukken zo belangrijk. Soms moet je nog reageren op een vraag. Is alles in orde? Dan krijg je je geld terug op je creditcardrekening.

Wanneer krijg ik geen geld terug?

Het terugdraaien van de betaling geldt alleen bij faillissement en bij annulering volgens de voorwaarden. Je krijgt dus geen geld terug als je:

1. geen zin meer hebt in de hotelovernachting
2. niet kunt gaan omdat je ziek bent (hiervoor kun je je reisverzekering gebruiken)
3. een goedkoper hotel hebt gevonden.

Wat gebeurt er als je door de coronamaatregelen niet kunt of wilt reizen?

Er zijn twee mogelijkheden.

1. De reisorganisatie of het hotel annuleert de reis of de boeking.

In dat geval moet je een alternatief aangeboden krijgen, zoals een voucher of kosteloze omboeking naar een later tijdstip. Krijg je zo’n alternatief niet, dan kun je de betaling betwisten zoals hiervoor beschreven.

2. Je annuleert de reis of boeking zelf.

Dan moet je je houden aan de annuleringsvoorwaarden. Heb je dat gedaan en krijg je het geld waarop je recht hebt niet terug? Dan kun je de betaling betwisten zoals hiervoor beschreven.

Meer informatie hierover vind je op de website van ICS.

(door José Mast, Creditcardvergelijking, 27 maart 2020)

Lees ook:

Bestelling niet ontvangen?Je creditcard helpt!