Creditcards vergelijken

Wat houdt creditcardhulp in het buitenland in?

José Mast

13/07/2021

Creditcarduitgevers wijzen graag op het gemak dat je kunt hebben van een creditcard in het buitenland. Je kunt er niet alleen wereldwijd mee betalen, maar in noodsituaties ook hulp mee inroepen. Wat houdt die service precies in?

Een creditcard is gemaakt om mee te reizen. Het pasje is handig als (extra) betaalmiddel, om de borg voor autohuur mee te voldoen en voor extra bestedingsruimte voor het geval je meer geld nodig hebt dan voorzien. Veel creditcards hebben ook bepaalde verzekeringen voor reizigers, zoals een vergoeding bij vertraging van de vlucht of van je bagage.

Alle creditcards hebben bovendien een noodnummer dat je kunt bellen als je op reis in de problemen komt. Het noodnummer is altijd bereikbaar voor het geval je zonder geld en pasjes zit, bijvoorbeeld omdat je bestolen bent of omdat je je tas ergens bent kwijtgeraakt. Maar welke hulp krijg je dan eigenlijk? En waarvoor kun je nog meer terecht bij deze helpdesk?

American Express

American Express is het duidelijkst over wat je precies kunt verwachten van Global Assist, zoals dit bedrijf zijn wereldwijde service noemt. Op de website kun je Nederlandstalige algemene voorwaarden vinden van deze dienst, die geen twijfel laten bestaan over de onderwerpen waarover je kunt aankloppen.

Al bij de voorbereiding van je reis kun je een beroep doen op Global Assist. Wil je iets weten over een visum of paspoorten, inentingsverplichtingen, wisselkoersen en accijnzen, dan hoef je maar te bellen.

Kom je onderweg in de problemen, dan kun je hulp krijgen bij het vinden van een ambassade, consulaat of een tolk. Mocht je zonder geld komen te zitten, dan kun je een contant voorschot van 1.000 euro krijgen. Ook kun je hulp krijgen bij het opsporen van verloren bagage of bij het vervangen van een verloren of gestolen identiteitsbewijs.

Verder krijg je hulp in een medische noodsituatie, bijvoorbeeld een verwijzing naar een ziekenhuis of dokter. American Express regelt alleen de verwijzing, niet de kosten. Ten slotte helpt het bedrijf je een advocaat te vinden die een taal spreekt die je machtig bent. De kosten van de advocaat vergoedt American Express niet.

ICS Cards

ICS, uitgever van bijvoorbeeld de Mastercard Classic en de Visa World Card is dag en nacht bereikbaar voor spoedeisende vragen, bijvoorbeeld als je je kaart bent kwijtgeraakt.

Voor minder urgente vragen is het bedrijf bijna alle dagen van 's morgens vroeg tot middernacht bereikbaar. De uitgever is spaarzaam met informatie over de service waar je dan op mag rekenen. Per creditcard is de informatie soms iets specifieker.

Mastercard

Mastercard heeft de Mastercard Global Service. Hiermee kun je een beroep doen op een wereldwijd netwerk van gratis telefoonnummers, ongeacht het type Mastercard dat je hebt. Bellen om je kaart te blokkeren in geval van diefstal kan natuurlijk ook.

Persoonlijke assistentie op hoog niveau krijg je alleen met de luxe Mastercard Black. Hieronder valt bijvoorbeeld hulp bij het zoeken naar een zeldzaam geschenk, de beste tafel in een restaurant, snel vliegtickets boeken, een huurauto of een hotel reserveren. Dit heet ook wel de Mastercard Conciërge Service.

Visa

Visa is nog minder duidelijk over de inhoud van de Personal Service Line, de Special Servicedesk en de Global Customer Assistance Services die dit merk aanbiedt. Wel duidelijk is dat de Special Servicedesk een oplopend serviceniveau heeft al naargelang de luxe van de kaart. Zo hebben houders van de Visa World Card Platinum recht op de Medische en Juridische Verwijsdienst.

ANWB

Het is de ANWB, uitgever van verschillende Visa-cards, die op zijn website informatie geeft over de Global Customer Assistance Services van Visa. Zo kun je bij de ANWB Visa Silver Card 1.000 euro noodgeld aanvragen en bij de ANWB Visa Gold Card 2.000 euro. Je moet hiervoor wel bestedingsruimte hebben op je creditcard.

Ook kun je als houder van een Silver of Gold Card van de ANWB de Reisservicelijn gebruiken. Die bel je als je in het buitenland een apotheek of een ziekenhuis zoekt of als je wilt weten welke vaccinaties je moet hebben voor een reis buiten Europa. Verder geeft de Reisservicelijn informatie over reisdocumenten die je nodig hebt en over het boeken van een huurauto in het buitenland.

Ook als je in een noodsituatie terechtkomt en taalproblemen ondervindt, kun je hulp krijgen. Of als je een vervangende vlucht nodig hebt omdat je een vlucht hebt gemist of omdat die is uitgevallen.

ING, Rabobank en ABN Amro

ING, Rabobank en ABN Amro geven eigen creditcards uit. Ook deze creditcards hebben een noodnummer dat je altijd kunt bellen. Het enige voorbeeld dat de banken hierbij geven, is diefstal of verlies van je creditcard. De bank blokkeert je creditcard dan onmiddellijk.

Noodgeld aanvragen is bij deze banken ook mogelijk, maar dit kan ook losstaan van je creditcard.

Afhankelijk van je bank en het betaalpakket kun je in crisissituaties noodgeld aanvragen in het buitenland. Als klant van ABN Amro heb je hiervoor de Stand-by-Service nodig, die 1,50 euro per maand kost. Hiervoor krijg je ook hulp bij het vervangen van een reisdocument, het regelen van een tolk of het opsporen van bagage.

(door José Mast, Creditcardvergelijking, 13 juli 2021; Foto: Shutterstock Images)

Lees ook:

Wat is een goede creditcard voor op vakantie?

Hoe werkt de wisselkoersopslag precies?

Wat houdt de reisverzekering van je creditcard in?

Wat betaal je op vakantie zeker met de creditcard?

Mag je een Nederlandse creditcard houden als je emigreert?