Hoe werkt het terugdraaien van betalingen met een creditcard? Hoe kun je een zogenaamde chargeback uitvoeren?
Hiervoor is het eerst belangrijk om te begrijpen wat je rechten en plichten zijn.
Als creditcardhouder heb je consumentenrechten en ook zekerheden van de creditcardmaatschappij, zodat je zonder zorgen veilig kunt betalen.
De creditcarduitgever wil je graag tevreden houden als klant en zal dus proberen zo veel mogelijk te helpen. Dit betekent dat je sterk staat wanneer een (web)winkel zijn beloftes rondom leveringen niet nakomt.
Als consument heb je altijd diverse mogelijkheden om een aankoop terug te draaien. Bij een fysieke winkel werkt dat met een kassabon. Bij een webwinkel kun je 14 kalenderdagen zonder opgaaf van reden de aankoop terugsturen.
Toch zal dat helaas niet altijd goed gaan. Misschien was het product beschadigd, maar wil de webwinkel het artikel niet terugnemen. In dergelijke gevallen kun je de betaling betwisten.
Het is altijd het beste om eerst te communiceren met de (web)winkel voordat je de creditcarduitgever benadert. Bij extra aandringen zullen veel bedrijven toch wel overstag gaan, omdat ze liever niet te maken krijgen met een betwisting, een "chargeback".
Kijk in onze sectie betwisten voor een uitleg hoe je betalingen kunt terugdraaien voor je creditcard in het bijzonder. Je ziet er een lijst met de meest voorkomende creditcards.
(© Creditcardvergelijking)