Creditcards vergelijken

Een creditcardbetaling betwisten, hoe doe ik dat?

Een groot voordeel van betalen met een creditcard is dat je betalingen kunt terugdraaien als er iets niet deugt. Bijvoorbeeld als je een nepartikel hebt ontvangen of als een hotel je annulering niet goed verwerkt. Bij misbruik kun je het geld ook terug laten boeken. Zo doe je dat.

Een creditcardbetaling terugdraaien kan alleen in een van de volgende situaties:

* Er is onterecht een bedrag afgeschreven van je creditcard. Een hotel of autoverhuurder heeft bijvoorbeeld meer in rekening gebracht dan was afgesproken.

* Je hebt iets op internet besteld en je hebt het 30 dagen na je betaling nog niet ontvangen.

* Je hebt een verkeerd product of een nepartikel ontvangen.

* De verkoper komt zijn belofte het bedrag terug te storten niet na.

* Je hebt geld gepind bij een automaat, maar je hebt het niet gekregen (of een te laag bedrag).

Wat moet je doen om een betaling terug te draaien?

* Vraag eerst aan de verkoper om het probleem op te lossen. De creditcarduitgever zal vragen om bewijs hiervan.

* Kom je er met de verkoper niet uit, neem dan zo snel mogelijk contact op met de creditcardmaatschappij. Hoe je precies te werk moet gaan, verschilt per creditcard. Lees meer hierover in het artikel Bestelling niet ontvangen? Je creditcard helpt! 

* Soms moet je een formulier invullen, soms moet je bellen. De telefoonnummers van de servicedesks vind je op deze pagina.

Als de creditcardmaatschappij na eigen onderzoek vaststelt dat de betaling onterecht is, dan krijg je het geld teruggestort.

Wat moet je doen bij fraude?

Als je een afschrijving niet herkent, kan er sprake zijn van fraude. In dat geval moet je geen contact zoeken met de afschrijvende partij, maar meteen contact opnemen met het noodnummer van de bank of creditcardmaatschappij. Ook dan krijg je het geld terug.

(door José Mast, Creditcardvergelijking.nl, 23 juni 2020)