Hoe herken ik een valse e-mail?

Creditcards vergelijken

Oplichters sturen graag mails uit naam van een creditcardmaatschappij. Hoe herken je deze mails? En wat kun je het beste doen?

Een valse e-mail herken je aan een aantal dingen:

- Je wordt niet met je naam aangesproken maar met "beste klant" of "geachte heer/mevrouw"
- De mail is dwingend, je moet snel actie ondernemen
- Er wordt gedreigd met blokkeren of annuleren van je creditcard
- Je ziet een link naar een (valse) website.

De kans is groot dat de e-mail in je spammap (ongewenste mail) terecht is gekomen. Ook dat is een indicatie dat het om oplichting of phishing kan gaan.

Wat te doen?

De creditcardmaatschappij is graag op de hoogte van de nepmails. Anders kan zij geen actie ondernemen en niemand waarschuwen.

Heb je een creditcard van uitgever ICS, stuur de mail dan als bijlage door naar valse-email@icscards.nl.

Heb je een creditcard van je bank, neem dan contact op met de klantenservice en vraag waar je de mail het beste naartoe kunt sturen.

Hierna moet je de mail meteen verwijderen.

Klik nooit op de link in het bericht. Heb je dat toch gedaan en gegevens ingevuld, neem dan zo snel mogelijk contact op met de klantenservice van je kaart. Je bent verzekerd tegen misbruik als je hier niet te lang mee wacht.

Creditcardvergelijking, oktober 2019)