Creditcards vergelijken

De grootste misverstanden over de aankoopverzekering van je creditcard

José Mast

03/01/2023

Een groot voordeel van betalen met een creditcard is dat je kunt terugvallen op de aankoopverzekering. Aan de meeste creditcards is zo’n verzekering gekoppeld. Je krijgt dan een vergoeding als je aankoop stukgaat, gestolen wordt of kwijtraakt. Maar let goed op wat je er wel en niet van mag verwachten.

Het eerste waar je goed op moet letten is de duur van de verzekering. Die kan variëren van 90 dagen tot een jaar. Na die periode kun je er geen beroep meer op doen.

Maar ook binnen de verzekerde periode gelden er beperkingen die kunnen leiden tot teleurstellingen. Dit zijn veel voorkomende misverstanden.

Misverstand 1: Bij beschadiging, verlies of diefstal van mijn aankoop kan ik meteen een claim indienen bij mijn creditcardverzekering.

Hoho, zo snel gaat dat niet. Als een aankoop binnen de garantietermijn stukgaat, moet je eerst een beroep doen op de productgarantie. Dat betekent dus dat je met de verkoper in conclaaf moet. Alleen als het mankement niet onder de productgarantie valt, kun je je aankoopverzekering aanspreken. Maar dan moet er niet een andere verzekering zijn waar je een beroep op kunt doen. Je inboedelverzekering of reisverzekering bijvoorbeeld.

Je mag dus niet zelf kiezen welke verzekering in jouw geval het gunstigste is. De aankoopverzekering sluit altijd achteraan aan in de rij.

Misverstand 2: Sieraden en horloges zijn ook gedekt.

Dat klopt in principe wel, maar er geldt een heel belangrijke beperking. Je moet het sieraad of het horloge dragen om aanspraak te kunnen maken op de verzekering. American Express sluit juwelen uit als het gaat om de geld-terug-garantie, een verzekering die geld teruggeeft als een (web)winkel je bestelling niet binnen 90 dagen wil terugnemen met teruggave van je geld.

Misverstand 3: Ik hoef me geen zorgen te maken over diefstal van mijn telefoon of laptop als ik die met mijn creditcard heb betaald.

Het zou zo handig zijn als juist kwetsbare en dure spullen die je vaak meeneemt, volledig onder de aankoopverzekering zouden vallen. Helaas is dat bijna nooit het geval. Voor een telefoon geldt bijna altijd een maximumvergoeding van 250 euro en voor een laptop van 750 euro. Ook moet je de eerste 25 of 50 euro vaak zelf betalen. Bij diefstal uit een auto krijg je vaak maar de helft vergoed. Bij sommige creditcards zijn telefoons volledig uitgesloten van de dekking, zoals de American Express Flying Blue Silver Card.

Misverstand 4: Als ik mijn nieuwe fiets betaal met mijn creditcard, hoef ik mijn fietsverzekering pas na de duur van de aankoopverzekering te laten ingaan.

Die vlieger gaat niet op. Voertuigen zijn uitgezonderd van de aankoopverzekering, dus ook auto’s, boten, brommers, steps, eenwielers, hoverboards en drones. Overigens zijn ook dure aankopen soms niet verzekerd; bij de American Express Green Card bijvoorbeeld ligt het maximum op 700 euro. Lees meer over de uitzonderingen in de blog Wat valt er niet onder de aankoopverzekering van je creditcard?

Misverstand 5: Het is een kleine moeite om aanspraak te maken op een aankoopverzekering.

Dat valt tegen. In geval van diefstal moet je aangifte doen bij de politie. En ben je je aankoop kwijtgeraakt, dan moet je het voorwerp eerst registreren als verloren en een bewijs daarvan ontvangen. Ook een beschadiging moet je kunnen bewijzen.

Dit zijn voorbeelden van eisen die creditcarduitgevers stellen:

· Stuur de bon(nen) van de gekochte zaken en het rekeningafschrift mee waar de aankoop op staat.

· Doe binnen 48 uur/terstond aangifte van diefstal bij de politie.

· Zet het kwijtgeraakte product op verlorenofgevonden.nl of ilost.nl.

· Doe binnen 48 uur/terstond een registratie van verlies. De ontvangst van een formele bevestiging van deze registratie is noodzakelijk.

· Stuur de beschadigde zaak op eigen kosten naar de verzekeraar als die daarom vraagt.

· Geef op verzoek een volledige schriftelijke beschrijving van de aard en oorzaak van de geleden schade en de omstandigheden waaronder deze is ontstaan en lever op verzoek nader bewijs van de gestelde schadeveroorzakende gebeurtenis.

Misverstand 6: Als mijn internetbestelling niet wordt geleverd, word ik schadeloos gesteld door de aflevergarantie van mijn creditcard.

Dat klinkt wat al te mooi. Je moet namelijk altijd eerst zelf de webshop aanspreken. De mails die je hierover stuurt en de antwoorden die je terugkrijgt, moet je kunnen laten zien, net als de bestelbewijzen. Alleen het betalingsbewijs van je creditcard is niet genoeg.

Let ook op de termijn waarbinnen je de claim moet indienen. Na die termijn van bijvoorbeeld 90 dagen heb je geen recht meer op geldteruggave, ook niet met een aankoopverzekering van een halfjaar of een jaar. Meer over je verplichtingen bij aflevergarantie lees je in het artikel Bestelling niet ontvangen? Je creditcard kan helpen.

Misverstand 7: De aankoopverzekering, aflevergarantie of geld-terug-garantie geldt altijd ook voor aankopen in het buitenland.

Voor aankoopverzekeringen en voor de aflevergarantie van ICS-creditcards (Mastercard en Visa) is dat inderdaad het geval. Maar de geld-terug-garantie van American Express geldt alleen voor aankopen die zijn gedaan in Nederlandse winkels.

(door José Mast, Creditcardvergelijking.nl, 3 januari 2023; Foto: Shutterstock)

 

Lees ook:

Wat valt er niet onder de aankoopverzekering van je creditcard?

Welke creditcards hebben een aankoopverzekering?

Welke creditcard heeft de beste aankoopverzekering?

Aankoopverzekeringen van creditcards kunnen flink verschillen

Bestelling niet ontvangen? Je creditcard helpt